Wpływ diety na cerę – witaminy

Niestety nadal walczę ze swoją cerą. A raczej z jej niedoskonałościami. Powiem tak okres zimowy znowu ją podniszczył. Powstały liszaje, wiele miejsc z suchą skórą, od czapki powstało jeszcze więcej kropek na czole. Ale się nie poddaje. Dzisiaj poruszę temat witamin, które pozwolą nam polepszyć stan skóry.

fruit-428055_640

Foto: jarmoluk z pixabay

Witamina A jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój skóry, a także jej funkcjonowanie. Dodatkowo jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu opóźnia procesy starzenia się skóry. Występuje w rybach morskich (dorsz, łosoś, makrela, śledź, halibut), węgorzach, żółtkach jaj, maśle, olejach roślinnych, szpinaku, morelach, sałacie, jarmużu, dyni, groszku zielonym, szczawie, marchwi i boćwinie.

Witamina E jest niezbędna do prawidłowego gojenia się ran (stworzonych przez wypryski), a poza tym zmniejsza rogowacenie i spowalnia procesy starzenia się. Jej źródła to kapusta czerwona i włoska, szparagi, kiełki zbóż, soja, masło, oleje roślinne, jajka, kasza jęczmienna i gryczana, orzechy oraz zboża.

Witamina B2 wpływa na poprawne funkcjonowanie nie tylko skóry, ale również błon śluzowych. Znajdziesz ją w marchwi, serze żółtym, makrelach, jajkach, całych ziarnach pszenicy, drożdżach, wątróbce cielęcej, płatkach owsianych i mleku.

Witamina PP jest odpowiedzialna za utlenianie skóry, a co za tym idzie odpowiednie funkcjonowanie. Tę witaminę spożywamy wraz z drożdżami, mięsem wołowym, wątróbką cielęcą, marchwią, groszkiem, szpinakiem, jabłkiem, kapustą, ziemniakiem, pomarańczą, makrelą, a także całymi ziarnami pszenicy i pełnoziarnistym chlebem.

Witamina C należy do silnych antyoksydantów, a co za tym idzie zmniejsza szkodliwe działanie procesów utleniających i przyspiesza gojenie ran. Warto pamiętać, że witamina C jest bardzo podatna na wysokie temperatury, dlatego też owoce i warzywa powinniśmy jeść na surowo, wtedy dostarczymy do organizmu naprawdę dużą dawkę witaminy. Znajdziemy ją w owocach cytrusowych, truskawkach, malinach, rabarbarze, czerwonej róży, porzeczkach, żurawinie, bobie, cebuli, ziemniakach, pomidorach, kalafiorze, kapuście, brokułach i brukselce.

apples-214148_640W kolejnych częściach poruszę również temat związków mineralnych i cukrów i ich wpływ na cerę. Podsumowując, jemy dużo warzyw i owoców w szczególności na surowo, żeby dostarczyć jak najwięcej witamin. Patrząc na źródła poszczególnych witamin, widać, że znajdują się one w wielu produktach, więc jeśli nie lubisz wątróbki, czy drożdży, to możesz jeść ser żółty i marchew.

Ja do swojej diety będę musiała dołożyć jeszcze więcej warzyw (mimo że marchewkę i jabłka jem bardzo często), a także pełnoziarniste produkty, których brakuje w moim jadłospisie. A Ty które z tych produktów jesz regularnie, a których unikasz?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s